今年のプログラム

This year’s program

プロジェクト名

JCDN国際ダンス・イン・レジデンス・エクスチェンジ・プロジェクトVOL.7
2017日本―オーストラリア 共同制作プログラム

概要

AIRプログラム初の試みとしてダンス映画を制作します。
公募より選出したオーストラリア・メルボルンより監督・振付・脚本のネイサン・スミス、監督・脚本のマックス・ポラード、カメラマンのマット・ウィルソンを招聘し、夏目漱石の小説「坊っちゃん」 からインスパイヤ―を受けた作品「坊っちゃん合宿」の制作を松山で行いました。日本人の振付家・出演者などと共同制作することで、今後のダンス映画の活性化に繋がることを目的とします。

愛媛県松山市をレジデンス場所に選んだ理由。
・歴史・文学・温泉など素晴らしい創造力をかきたてる町であること。
愛媛・松山大学があり、ダンス教育に力を入れ、若い世代を中心にダンスが活発な地域であり、全国で活躍するコンテンポラリーのアーティストがいるなど、クリエイションに耐えうるダンスの力が備わっている地域であること。
・三津地区・三津浜という古い町並みが残る漁港があり、NPO法人クオリティ・アンド・コミュニケーション・オブ・アーツ(通称「アートNPOカコア」)※英語表記NPO Quality and Communication of Arts(QaCoA)が中心となり、三津浜で町とアートを繋ぐプロジェクトを積極的に行ってきていること。
・今回、何処でダンス映画を滞在制作するかを考えた時、国際共同制作が実現できるダンス力のある地域、日本独自の文化があり、芸術的要素が豊富である地域として松山を選びました。

滞在中に、ネイサン・スミスによるダンス・ワークショップや、他府県からパネリストを招き各地のAIRの実態を聞く機会と、松山のアーティストが集い、アートプロジェクトについて話す場を設けたフォーラムを行い、次の松山でのAIRプログラムに繋げていきます。

また、ここから生まれた作品を世界中のビデオダンスフェスティバルで上映していくことを計画します。両国のAIR事業で制作した作品が広く公開される機会となります。

プロジェクトの経緯・招聘アーティスト選出方法

2016年9月文化庁委託事業「平成28年度戦略的芸術文化創造推進事業」“The 2 nd International Dance Network Programme of Inviting Directors from Overseas”で、豪州のDance Houseのキュレーター・クリエイティヴ・プロデューサーのPhilipa Rothfieldさんと知り合ったことをきっかけに、オーストラリア・メルボルンのDance Houseを共同パートナーとして実施。オーストラリアで作・振付・監督・カメラマンのチームとして公募し、24組の応募者の中からネイサン・スミスとマックス・ポラードを選出した。
作品に必要な日本人の共同制作アーティストを日本国内で公募し、ネイサンがオーディションにより選出した。

オーストラリアでの招聘アーティスト公募要項
http://www.dancehouse.com.au/development/research/researchdetails.php?id=123
日本での出演者公募要項
http://jcdn.blog52.fc2.com/blog-entry-254.html

松山での滞在制作日程

7/4-8
全国公募から応募のあった日本人共同制作アーティストを選出するオーディションを2日間行い、
撮影場所下見や打ち合わせなどを行った。最終日には、他府県からパネリストを招き「AIR in 松山の未来を探る。」を実施した。

8/11-31 滞在制作
最初の1週間は、ロケハンや打ち合わせ、リハーサルで各シーンのダンスをスタジオでクリエイション。その後約2週間、松山城・総合公園・松山市野外活動センター・松山県庁・三津浜小学校・三津の渡し・伊予電鉄車内撮影・旧石崎汽船本社・萬翠荘などで撮影を行った。また、滞在制作期間中に、一般参加者を対象にワークョップを実施した。

上映会 2018年2-3月
滞在制作で制作したダンス映画を京都・松山・メルボルンなどで上映予定。

2018年4月以降 ヨーロッパ・アメリカなどの映画祭で上映予定

滞在制作中に行うワークショップや、ショーイング、フォーラムの詳細はこちら

Project Title

JCDN International Dance in Residence Exchange Project vol.7
2017 Japan - Australia International Exchange Program IN Matsuyama

Project Outline

We will produce a dance film for the first time in the AIR program.
We invited he director, choreographer, and script writer Nathan Smith, the director and script writer Max Pollard, and the cameraman Matt Wilson from an open call for submissions and produced a piece entitled “Botchan Intensive” inspired by Natsume Soseki’s novel Botchan in Matsuyama. Our purpose is to bring about a vitalization of dance films in the future by having this piece be in collaboration with Japanese choreographers and performers.
 
The following is the reason why we chose Matsuyama city, Ehime prefecture as the place for the residency.
* It is a town that can summon creative wonderful creative power as can be seen with its hot springs, literature, and history.
* It is a region that already had a dance force that could support our creation, with contemporary dancers who are active all over the country. It is a region that has a lively dance scene centered on the young generation, with effort going into its dance education at Ehime Matsuyama University.
* There is the fishing port of the Mitsu area, Mitsuhama, where the old town and its scenery still remain. With the NPO Quality and Communication of Arts (QaCoA) playing a central role, there is a project actively being undertaken to connect the town and art at Mitsuhama.
 
When we thought about where to produce a dance film in residency, we chose Matsuyama city for its abundance in artistic elements, its unique Japanese culture, and as a region with enough power behind its dance to be able to realize an international collaboration in film production.
During the residency, we held Nathan Smith’s workshop and invited panelists for different areas of Japan and set up opportunities to hear about the status of the AIR project in different regions and a place for Matsuyama’s artists to gather and talk about the art project, in order to be able to continue onto the next AIR program in Matsuyama.
Also, we plan on screening the piece that was born from this at video dance festivals all over the world. It will be an opportunity to widely show the piece that was produced by the AIR project of both countries.

Project history : Selection of Residency Artists

“The 2nd International Dance Network Programme of Inviting Directors from Overseas” was executed with Melbourne’s Dance House as a collaborative partner, after becoming acquainted with Philipa Rothfield, the curator and creative producer of Australia’s dance house. In Australia there was an open call for teams of producers, choreographers, directors and cameramen, and Nathan Smith and Max Pollard were chosen out of the 24 groups that applied.
The collaborative Japanese artists necessary for the piece applied to the program from within Japan, and the candidates were selected by Smith through an audition.
 
The application guidelines for artists in Australie can be found here:
http://www.dancehouse.com.au/development/research/researchdetails.php?id=123
The application guidelines for artists in Japan:
http://jcdn.blog52.fc2.com/blog-entry-254.html

Schedule

* July 4th- 8th
We held two days of auditions to select the collaborative Japanese artists out of the submissions received from all over Japan, held meetings, and took a look at the filming locations. On the last day, we invited panelists from other areas of Japan and held the panel discussion“AIR in Searching for the future of Matsuyama.” Furthermore, we held workshops for local people during the period of the production in residency.
 
* August 11th – 31st
In the first week, we held meetings, went location hunting, and created the dance for each scene in studio rehearsals. For two weeks after that, we filmed in places like Matsuyama castle, park, Matsuyama outdoor activity center, Matsuyama prefectural office, Mitsuhama elementary school, Mitsu Pass, on an Iyotetsu train, the old company headquarters for Ishizaki Steamboats, and the Bansuisou villa. Furthermore, we held workshops for local people during the period of the production in residency.
 
* February - March, 2018 Film Screening
We plan to show the dance film created during the residency in Melbourne, Matsuyama, and Kyoto.
 
* From April, 2018, Plans for showings at European and American film festivals
Details about the Dance Film Screening, the forum to expand the possibilities of AIR in Matsuyama, and the Workshops:
http://jus2015.jcdn.org/wp/?page_id=21